Når tøjmærker arbejder sammen med kendisser

Et af tidens helt store nøgleord inden for marketing er kollaboration – samarbejdet mellem
virksomheder, eller mellem en virksomhed og en enkelt person – en musiker, mediekendis eller
sportsstjerne. Celebrity marketing, kaldes sidstnævnte også.

Sådanne kollaborationer mellem tøjproducenter og kendte personligheder udgør en
markedsføringsstrategi, hvor der dels skabes (fornyet) opmærksomhed, dels potentielle nye
kundegrupper. Foruden den promovering, der i sig selv opstår igennem en kendt persons indblanding,
sker der noget, man måske kan kalde en positiv afsmitning, hvor associationen fra kendis til
tøjproducent vil kaste et (nyt,) troværdigt stjerneskær over brandet og lede fans af den ene part til den
anden. Det ses over alt i forretnings- og medielivet, hvordan virksomheder, brands og celebrities indgår
samarbejder på kryds og tværs.

For den danske familievirksomhed JBS har samarbejdet med forskellige kendte mennesker ligeledes
vist sig at være et effektivt markedsføringsredskab til at ekspandere sine forretninger til nye målgrupper
og markeder. Det startede for cirka ti år siden med brandets første samarbejde med den danske
blærerøv Mads Christensen, der resulterede i de nu yderst kendte og karakteristisk stribede strømper.
Den stribede strømpesucces gav blod på tanden, hvorfor virksomheden nogle år senere tog deres
celebrity collab til et internationalt niveau.

Således indgik den danske familievirksomhed med hovedsæde i Herning kollaborationen med
fodboldfænomenet Christiano Ronaldo. Det resulterede i 2013 i kollektionen CR7, der står for
Cristiano Ronaldo og hans spillernummer, der altid er 7. Kollektionen er kendetegnet ved god, elastisk
pasform, moderne, friske og legende designs og brandets sædvanlige høje materialekvalitet. Ronaldo
begrundede samarbejdet med JBS med virksomhedens kvalitetsprodukter og deres stærke tradition for
flot design. Se mange flere styles fra JBS og køb hos Intimo, der byder på et stort udvalg af JBS’s
undertøjsdesigns.

Indledningsvist var der mange udgifter forbundet med samarbejdet, hvorfor det tog nogle år før
frugterne af deres celebrity collab kunne høstes. I regnskabsåret 2015/16 kunne JBS dog imidlertid
melde om stor økonomisk fremgang med et overskud, der var dobbelt så stort som året forinden, blandt
andet takket være Ronaldo-kollektionen, der året efter, i 2017, udgjorde 20 % af JBS’s samlede
omsætning